Vydali jste dvě desky, co říkáš té druhé? První a druhá je docela rozdíl...
Při nahrávání první desky Safar-I jsme v sobě měli více dítěte, takže je tam větší hravost, písničky jsou rychlejší a některé písně jsou trochu správně naivnější. Současná deska Fatherland je pomalejší, rytmy jsou táhlejší. Je to jiná muzika. Zatímco první deska měla blíže ke ska, tahle má blíže k dub a reggae. Doufám, že je to další pokrok. A třeba ta další deska bude zase o něčem jiném.
Mně to přijde, že jste velcí perfekcionalisti. Kam se chcete dostat?
Neradi vydáváme něco, za čím si kvalitou nestojíme. Když nahráváme nástroje a zpěvy, tak to drtíme, dokud si neřekneme: „Jo, to je ono.“ Nemá smysl dělat kompromisy, protože to pak ztrácí právě tu vymazlenost. Na druhou stranu… U našeho plánovaného singlu, na kterém teď pracujeme, je více spontaneity. Nemá to tak moderní zvuk, ale je tam zase více autenticity. Takže cesty jsou dvě, buď to může být „špinavý“ nebo vymazlený. Nějak je dobrý to kombinovat.
Máš nějakou obzvlášť oblíbenou na albu Fatherland?
Hmm, tak to je dost těžký. Tím že jsem aktér, tak je mám rád všechny, na každé něco. Ale třeba naživo mám rád 1st May, protože to tak pěkně zapadá a šlape, stejně jako třeba píseň Fatherland. Záleží na aktuální náladě. Která píseň se ti líbila nejvíc?
Hmm, upřímně ta nejmíň reggae na celém albu tedy Love like this, ale skvělých je tam víc. Vaše obě cédéčka prošla spoluprací s Biotech Studiem. Jak se na nich tedy podílel Ecson Waldes?
Na prvním albu Safar-I se podílel jak zvukařsky tak i producentsky. Album Fatherland jsme si kompletně produkovali sami ve svém vlastním studiu. To hlavně díky našemu klávesákovi Rzekovi, kterého lze označit jako producenta desky. Na nové desce se tedy Ecson Waldes podílel finálním mixem a masterem. Ecson je třída a umí to zase poslat o ligu vejš.
Kdo vám dělá klipy? Jsou kvalitně zpracované, hlavně Fatherland je jiný…
Hele, ty si vesměs taky děláme sami. Protože na to samozřejmě nemáme prachy ani nikoho, kdo by nám je dal, takže...
Takže hledáme sponzory? (smích…)
To tím nechci říct, spousta věcí se dá udělat na koleni, když člověk má nápad, vůli a píli. Dneska jsou možnosti úplně jiný, než měl třeba před 27 lety můj taťka. Když nahrával muziku, musel jít do studia a nahrávat na pásky, který stály ranec. Ale dneska si můžeš nahrát muziku do telefonu a kvalita zvuku je skoro jako z mikrofonu. Jde o to mít nápad a přijít s něčím novým.
Do jaké míry máte vliv na grafiku a design?
Booklet a design desky dělal brácha Jakub Hebík a vlastně i design videoklipu. Grafika bookletu koresponduje s klipem Fatherland.
Takže rodinná firma… Prosím tě, řekni bratrovi, že starší ročníky budou mít problémy s tím bílým písmem na barevném podkladu. Já to vůbec nemohla přečíst. (smích…)
Já to bráchovi říkal… Tak asi naplánujeme limitovanou edici s lupou…