Jaký je Váš tvůrčí proces při skládání hudby a textů? Čím se necháváte inspirovat a jaký hudební žánr je Vám nejbližší?
Můj tvůrčí proces se liší podle toho, na čem zrovna pracuji. Když skládám chansonovou píseň, která je postavená hlavně na textu, začínám obvykle slovy. Naopak u popových písní, kde je klíčová melodie a rytmus, začínám hudbou. Psaní pro mě není snadný proces a často mi zabere hodně času. Nejraději tvořím písně v jednom zátahu, i když to může trvat několik hodin intenzivní práce. Během skládání často paralelně nahrávám demoverzi, takže už během tvorby slyším, jak píseň zní s doprovodem kapely, orchestru nebo jiných aranžmá, která mě zrovna napadnou. Tento celkový zvuk mě inspiruje více než pouhý klavír nebo kytara. Každá píseň je originál a vyžaduje jiný přístup. Inspiraci nacházím ve všem kolem sebe. Cokoliv mě osloví, snažím se poeticky zpracovat. Nejsem autor výpravných textů; když jsem se o to pokoušel, výsledky ve mně často vyvolávaly nepříjemný pocit studu, který se těžko popisuje. Mnoho autorů, se kterými jsem se o tom bavil, má podobné zkušenosti. Je těžké napsat něco, co nezní hloupě nebo banálně. Naopak poetické zpracování mě nabíjí pozitivní energií. Líbí se mi, když text neukazuje jen jedním směrem, ale dává prostor pro různé interpretace. Co se týče hudebních stylů, nemám žádná omezení. Poslouchám vše, co se mi dostane do rukou, a baví mě zkoumat, jak na mě různé druhy hudby působí a proč. Rád poslouchám experimentální nahrávky, ať už jde o ambientní skladby Briana Ena nebo modernistické kompozice autorů jako Varese nebo Xenakis. Zatím jsem nenarazil na hudbu, která by mi neměla co říct. Dokonce i hudba, která se zdá nudná, může mít hluboký umělecký význam. Například operní zpracování Huxleyho románu „Ďáblové z Loudun“ od Pendereckého je hudebně neuvěřitelně monotónní, ale v kontextu opery je dokonale funkční a legitimní. Myšlenka, že hudba slouží pouze k zábavě, mi přijde omezující. U některých žánrů to může platit, ale je to jen malý výsek z obrovského hudebního vesmíru. Hudba má mnoho podob a funkcí, které sahají daleko za hranice pouhé zábavy.
Máte neuvěřitelný rozsah hlasu od barytonu po tenor. Jaké to je pracovat s tak širokým hlasovým spektrem a jak to ovlivňuje výběr písní, které zpíváte?
Práce s tak širokým hlasovým spektrem, od barytonu po tenor, je skutečně fascinující a náročná zároveň. Vzhledem k tomu, že můj hlas není typický pro populární hudbu, klade to na mě specifické požadavky při výběru repertoáru. Ve světě opery je výběr rolí a repertoáru velice pečlivý proces, aby si zpěvák nezpůsobil poškození hlasu. Tento přístup se snažím aplikovat i ve své práci, ačkoli v popové hudbě to může být obtížnější, protože často existuje představa, že zpěvák by měl zvládnout vše, co mu je předloženo. Ve skutečnosti je však každý hlas unikátní a to, co může být pro jednoho zpěváka snadné, může být pro jiného velice náročné. Dokonce i malý rozdíl v tónině může mít zásadní dopad na pohodlí a celkový výkon zpěváka. Lidský hlas je složitý nástroj, který vyžaduje důkladné porozumění a respekt k jeho hranicím. Když jsem začal učit zpěv na ostravské Lidové konzervatoři, jedno z hlavních témat, které se snažím studentům předat, je právě porozumění vlastnostem jejich hlasu, včetně přechodů mezi různými rejstříky. Toto porozumění je klíčové pro správné a zdravé zpívání, zvláště v popové hudbě, kde neexistují tak jasně definované kategorie hlasů jako v opeře nebo vážné hudbě. V konečném důsledku tedy jde o to najít rovnováhu mezi technickou zdatností a uměleckým vyjádřením, která nejlépe slouží specifickým schopnostem a charakteru každého jednotlivého hlasu.