ČLÁNKY SOUTĚŽE
Kontakty (tým) Reklama Pro média

La Banda de Contenedor - Dirty culture room 1. listopadu 2023   (08:00)Podle Bandzone je La Banda lo-fi dance music z Hrobu, dle rozhovorů pro Headliner z pera Marka Reinoha se zase jedná o ústecko-teplickou bandu hrající „melodický elektropop říznutý punkem a psychedelií postavený na afro-kubánských rytmech a funkové base“.

La Banda de Contenedor - Dirty culture room

Kdo „Skupinu z kontejneru“ potkal naživo, nejspíš pochopil, že název není náhodným dadaistický shlukem pěkně znějící španělštiny. Naopak je to docela přiléhavé pojmenování pro skupinu, která má bicí poskládané ze smaltovaných hrnců, pokliček a starého plastového kufru (aka kopáku) – to vše umělecky přikurtované k ocelovému rámu štědrou dávkou gafy. Podobně jejich hudba spojuje zdánlivě nesourodé hudební žánry v jedinečně geniální záležitost, která Vás „vystřelí z bot“.

S největším potěšením bych Vás všechny povinně poslala někde v klubu ochutnat tenhle životabudící koktejl, kdyby skupina 18.8. letošního roku nepověsila na sítě oznámení:
Když se řekne co bylo na srdci, nastává čas loučení a cesty do Šedých Přístavů. Uznáváme, že je to trochu nečekané, ale věřte, že to tak má být. La Banda řekla přesně to, co měla. Moc děkujeme za přízeň všem, kdo nás máte rádi, máme vás rádi! Omlouváme se těm, kteří se chystali na některý z našich plánovaných koncertů, už žádné nebudou. Zato deska bude, na památku.
Děkujeme.
La Banda de Contenedor
2015 – 2023

Nezbývá tedy nic jiného než pracně zamáčknout všechny slzičky a těšit se alespoň z toho, proč vzniká tenhle článek:
Naše nová deska Dirty culture room vyjde v září!
Má čtyři songy a 31 minut.

Kdo „Skupinu z kontejneru“ potkal naživo, …

Dirty culture room se mi opravdu dostala do ruky, respektive do mobilu, v podobě 31,5 minutového WAV souboru. Byla to pro mě taková tajemná krabice, bez mašle, bez adresy, v jejímž nitru mohl být klidně kus pralesa, nebo černá díra do jiné časoprostorové roviny. Jak se ukázalo, b) bylo trefnější. Od kapelníka Vojty jsem dostala jenom itinerář:
0:00 Antisistema
8:03 Hrozen II
18:34 Houska nad Minskem
25:10 Na odchodnou

Album otevírají zvuky lidského provozu, takový ten neurčitý člověčí šramot co slýcháte na nádražích nebo na frekventovaných ulicích při ranní špičce. Do toho se ale začne ozývat samotná Antisistema jako naléhavý synťákový alarm přecházející do melodické roviny s výrazným, a pro La Bandu tolik typickým „cvakáním na kastroly“.

Pro přespolní nutno poznamenat, že vokály u téhle kapely se pohybují většinou na poli španělštiny, doplňovány angličtinou a češtinou – různě hovořící jednotlivé pasáže songů. Vojtův hrubší hlas doplňuje Ája, její táhlé pasáže se mnohdy až hypnoticky vznáší nad ostatními nástroji a zvuky. A co jsou ty zvuky? To se těžko popisuje. Jsou to perfektní synťáky, luxusní divno-bicí a absolutně prvotřídní funková basa.


FOTO PRO RADOST
Moje první dojmy, po cca dvou minutách desky? Mno v botách jsem nezůstala. Všechno je to v našlapaný po strop, a nejvíc sexy, když se to vlní v latinsko-americkejch rytmech.

Je jen těžko postřehnout, kdy se přejde ze španělštiny do v češtině prodaných rapových pasáží, o kterých mám silný problém mluvit bez superlativů. Mají ten perfektně dekadentní nádech všednosti, ve které se snažíme zažívat jedinečnost – připomíná mi to post-hudbu, slyším v tom Smrt Letný. Miluju to. Kulturní odkazy pro místňáky „Předlice jsou novej Berlín, smrt Klíše!“, slapovaná basa, stupňování, totální vodopád.

Songy do sebe plynule přecházejí, Hrozen II se vkrádá se supěním statické elektřiny, působí na mě, jako bych vplouvala do smogem zahalené ulice cyberpunkového podsvětí. Do hry vstupuje flétna - za níž je zodpovědný Vojty bratr, stvořitel ikonických „bicích“ - která nijak nekazí dojem futuristického funky.

Zhruba po šesti minutách se začne forma měnit. Tlumené synthové pableskování a nad ním zastřený věcný nezaujatý monolog mi dávají pocit pasažéra kosmického letu, kterého personál obeznamuje s předpisy a evakuačními normami. Za okny se přitom začínají objevovat fantastické obrazy, které kradou pozornost cestujícího. Plynutí světa okolo se urychluje, i monolog začíná být naléhavější. Pomalu to začíná. Zážehy motorů všechno zatlačí do sedadla, z existence se stává surealistickej sen, všechny barvy světa se kloužou po mléčný dráze… A pak to všechno nějak zabliká, realita vtrhne jak nevítaný pondělí a člověk je zpátky v economy class přeplneného EC po cestě na pracovní schůzku.

Jak stopa Dirty culture room ubíhá, narůstá ve mně pocit, že by se jeho značná část mohla objevit jako soundtrack 80. sci-fi filmu s romantickou zápletkou.
Nastupuje prazvláštně pojmenovaná věc Houska nad Minskem, se kterou jsem si po prvním poslechu nějak neuměla poradit. Dobře zřetelný text v češtině s očividně osobním významem se mi ale ve finále, cca se třetím poslechem celého alba, dostal pod kůži úplně nejvíc. Návykovka, kterou si bezmyšlenkovitě broukám proplouvajíc mezi regály Lidlu na Knížecí. Výrazně frázovaná věc vrcholící totálním transem „nad Minskem“, po kterém člověk chvíli visí v pocitu, že už nic dalšího nepřijde.

Ale přijde „Na odchodnou“, uzavírající poslední album La Bandy. Lítavá, éterická, hořkosladká tečka. Ve skrytu duše nepřestávám doufat, že budu mít možnost ještě cokoliv z toho slyšet znovu naživo.

Později, po několika posleších, mi Vojta předal i background písniček, o který bych se s Vámi ráda podělila:

Antisistema: Jedna z nejbolestněji se rodících skladeb v historii La Bandy. Základní basový rif vymyslel Póža na prvním vystoupení našeho neexistujícího side-projectu Kultivovaný Hluk " v proslulé ústecké čajovně U Vysmáté Žáby na jaře roku 2019, a od té doby jsme se snažili tuhle písničku uchopit, a ona se furt kroutila jak nějaký úhoř, co klouže z ruky. Téma písně bylo od začátku jasné, pocta všem lidem v našich životech, kteří se nebojí postavit mimo systém, nezajímají je trendy, a nezapadají do stáda, do průměru. Vyprávěno z naší pozice členů střední třídy, o tom, jak si namlouváme, že jsme taky antisystem, protože děláme muziku a tím se odlišujeme od toho stáda, ale ve skutečnosti si to můžeme dovolit díky tomu, že nás živí zaměstnání v korporátech. Proto má ta písnička posmutnělý nádech, neboť v hloubi srdce víme, že na opravdové vystoupení ze systému nemáme koule. A o to víc se klaníme těm, kteří to dokázali, a tlak prostředí je vůbec nezajímá a jsou sví. Třeba Hedvika z mydlárny v Moravanech, nebo Sinéad O\'Connor, nebo Jan Eskymo Welzl. A tohle téma jsme hudebně tisíckrát převrátili naruby a pořád to nebylo ono, dlouhá roztahaná písnička sestavená z několika zcela odlišných pasáží, které při živém hraní pokaždé v půlce spadl řetěz, a v takové chvíli je pak těžké navazovat, atmosféra v hajzlu a lidi jdou radši chlastat na bar. Nespočítáme, kolikrát jsme tuhle píseň škrtli z playlistu na pódiu těsně před hraním, protože jsme si na ní prostě nevěřili. Trápení nakonec vyřešil producentský zásah Honzy Brambůrka ve studiu, který dokazuje, jak je čas od času důležitý pár nezúčastněných uší. Nemilosrdně škrtnul asi tříminutovou pasáž uprostřed, přes naše chabé protesty, že je důležitá pro příběh a bla bla bla.

Hrozen II je studie partnerského vztahu dvou temperamentově nesourodých lidí. Je mezi nima láska, ale introvert pořád nestíhá extroverta, a jsou z toho oba trochu frustrovaný, a oba se ptají sami sebe, jestli někdy budou na stejný vlně. V půlce písně změna, poprvý vyskočí téma loučení, to vědomí poslední desky už tam bylo, když jsem to psal. Ten dlouhý text uprostřed jsem složil během pracovního pobytu v San Sebastiánu, kam jezdim pravidelně, a kde je to tak neskutečně krásný, že tě až trochu bolí vědět, že tam tak úplně nepatříš, a přemýšlíš o tom, jestli dokážeš přidat do tohohle světa taky něco krásnýho, něco malýho, co tě vystihuje. Název je přesmyčkou Frozen II, na začátku se zpívá o zamrzlým jezeru, a později ve sloce o zamrzlým mozku.  Ze všech písniček na desce tahle obsahuje nejvíc velikonočních vajíček v podobě malinkatých odkazů na texty kapel, co máme rádi. Namátkou The Cure, Morphine, Low, a taky španělská rocková legenda z devadesátek, Héroes del Silencio (hrdinové ticha, fantastický název:)). A taky Priessnitz.

Základ písničky Houska nad Minskem vznikl při nočním letu do Ruska, kde jsem pomáhal uvádět do provozu plnicí linku na cytostatika. Ve stejném roce došlo k ruské agresi na Krymu a Donbase, a já byl nakonec rád, že jsem odtamtud vypadnul. Ta písnička je nicméně osobní a s politikou nemá nic společného. Vracel jsem se z vánoční pauzy zpátky do stepí, a hryzalo mě svědomí, protože jsem se nějak těsně kolem štědrého dne rozešel s přítelkyní po asi tříměsíčním pokusu o vztah. Což je samozřejmě přesně ten vánoční dárek, který chceš dát/dostat, a celkem brzy se do mě daly pochybnosti, jestli jsem se neunáhlil. Pak jsem to během dlouhého pracovního turnusu uprostřed nepopsatelné ruské zimy nějak rozchodil. Noční lety mají každopádně svoje kouzlo, chvíli po startu večeře zakončená houskou s máslem, která mi pravidelně vycházela přesně nad Minsk, podle GPS mapy na monitorech v kabině. Rekordní pauza mezi napsáním 2.a 3. sloky - 7 let. Jak whisky zrající v dubový hlavě. V písničce se objeví metafora rozchodu v podobě rány pěstí. Přiznám se, že mě ani ve snu nenapadlo, že by daný verš někdo mohl chápat doslovně a nemetaforicky, zřejmě proto, že si zrovna tak já neumím ani ve snu představit, že bych dal někomu pěstí. Nicméně, při nahrávání ve studiu se pan zvukař nechal slyšet, že s touto částí má osobní problém právě kvůli možné evokaci domácího násilí. Takže ta metafora asi není tak zřejmá, jak jsem myslel. Text bohužel takhle je, a bez zmíněné pasáže by přestal dávat smysl, takže ho nechám žít svým životem, a jsem vždy připravený podat vysvětlení.

Na Odchodnou je vypůjčený název od Josepha Haydna, který složil symfonickou skladbu stejného jména. Hraje se na závěr večera, a hudebníci při ní jeden po druhém opouštějí pódium, až zbyde jen jeden houslista, který dohraje větu, sfoukne svíčku, a je konec. Koncerty La Bandy jsme končili analogicky, nechali jsme hrát synthy ve smyčce, a postupně se přesunuli do publika. Téma jasný, poděkování všem, kdo nám otevřeli svá srdce. Máme vás rádi. Ahoj.
 
Poslední formace kapely:
Hlína – barel, kýbl, drum module
Vojta – hrnce, bubny, kufr, synths, zpěv
Póža - synths, zpěv
Ája – zpěv, synths
Mára – bass

Později, po několika posleších, mi Vojta …


FOTO PRO RADOST

autor:text:     Tereza Veselá



Další články s interpretem La Banda de Contenedor

Další články žánrů Crossover, Elektronická hudba, Funk, Jazz, Psychedelic, Punk (rock), Rock, World music, ethno music

Multižánrový festival Muzika Příbram 2025 nabídl pestrý hudební program Estrádní sál KD Příbram se v sobotu 1.11.2025 proměnil v hudební arénu, kde se na prostorném pódiu představila celá osmička kapel. Žánrově nebyl festival Muzika Příbram 2025 nijak omezený – na své si přišli rockeři, příznivci tvrdších kytarových riffů i fanouškové bluesových melodií. Velkým lákadlem napříč generacemi se stala skupina Tango, která tu v závěru předvedla skvělou show. O pozvánky jednotlivým formacím se postaral spolek Muzika Příbram v čele s Milanem Hrudkou, který za podpory města Příbram stojí u základů této akce. I když sál doslova nepřetékal návštěvností, přítomní hosté, posedávající u připravených stolů, dokázali potleskem odměnit každý hudební set. Moderátorství se tradičně ujal zkušený Petr Vašina, jehož znalost příbramské hudební scény je až neuvěřitelná. Irish Halloween párty měla v Lampě pořadové číslo 13, bonusem úspěšné akce se stal křest alba kapely Cheers! Pro někoho je 13-ka nešťastné číslo, někdo nad tím mávne rukou – z pohledu pořádající skupiny Cheers! se 13. ročník Irish Halloween párty v Divadle pod lampou stal povedeným. Na páteční mejdan se totiž sešla početná návštěva, přidanou hodnotou pak bylo nepřeberné množství kostýmů a masek symbolizujících tento keltský svátek. Na pódiu se představily tři formace včetně Cheers!, která tu navíc před zaplněným klubem pokřtila nové album Tales from the Parking Lot. Nálada stoupala každým odehraným setem – všeobecný chaos, moshpit či skoky z pódia dodávaly koncertu neuvěřitelné grády. Vratko Rohoň ze skupiny INEKAFE odhaluje svou nejsrdečnější píseň: Skladbu Keď odchádza niekto věnoval svým prarodičům Slovenská poppunková legenda INEKAFE přichází s novinkou, která míří přímo do srdce. Nová skladba Keď odchádza niekto je vůbec nejosobnějším počinem v dosavadní historii kapely. Hudbu i text napsal frontman Vratko Rohoň, který píseň věnoval svým prarodičům. Vznikl k ní i mimořádně emotivní videoklip. Synthwavový mág Perturbator si jde pro Prahu! Večer plný temnoty, hudební kreativity, futuristických tónů a gotických melodií přiveze s novým albem do pražského klubu SaSaZu prorok dystopických vizí a mistr temné elektroniky - Perturbator. Doprovodí ho Kælan Mikla, islandské magické gothic trio, a Gost, elektronická noční můra s nádechem black metalu. Sarin a Replay nenechají v Bílým Medvědovi publikum jen tak postávat Plzeňský multižánrový Bílej Medvěd nabídne hostům v pátek 7.11.2025 koncert dvou spřízněných domácích kapel. Jejich názvy Sarin a Replay nemají sice společný slovní základ, jejich pojítkem jsou prolnuté muzikantské posty včetně vokálů. Přijďte si užít klubovou atmosféru i vy – dveře haly Medvěda se otevřou v 19:00, start akce je pak ohlášený na 20:00 hodin. Shoda poroty a publika posunula do finálovek pouze jedno hudební jméno Tradiční čas pro již třetí základní kolo Múzy 2025 nadešel ve čtvrtek 30.10.2025. Soutěžní večer v Divadle pod lampou měl na programu pětici účinkujících, tentokrát v sólových písničkářských stylech. Je pravda, že klubový prostor se výrazně nezaplnil, přesto si sem hosté cestu našli a to mnohdy i z poměrně velké vzdálenosti. Vystupující nenechávali nic náhodě a každý dvacetiminutový set měl svůj příběh, svojí atmosféru. Tlumačovský KD zavzpomíná na Vláďu Šafránka! Zavítá tam oblíbený Šafrda memory band Druhá listopadová sobota bude v KD Tlumačov věnována vzpomínce na legendárního zpěváka – člověka s velkým hlasem i srdcem – Vláďu Šafránka. Svůj set tam totiž odpálí oblíbený Šafrda memory band.

Další události, novinky

Tereza Kerndlová slaví 25 let na scéně a chystá svůj největší koncert v životě! Zpěvačka Tereza Kerndlová chystá svůj dosud největší koncert, který se uskuteční 10. 10. 2026 v pražském Foru Karlín. Koncert se ponese ve znamení oslav 25 let její kariéry a významných kulatých narozenin, které oslaví právě v říjnu 2026. V připravované show slibuje největší audiovizuální zážitek, jaký Forum Karlín ještě nezažilo. SLÁNŠTÍ TOTÁČI SLAVÍ 35 LET V PRAŽSKÉ LUCERNĚ Slánská punk-rocková parta TOTÁLNÍ NASAZENÍ slaví letos na podzim 35 let od svého vzniku a protože v kapele vždy panovaly velmi přátelské vztahy se všemi svými bývalými členy, domluvila se celá tato parta kamarádů, že tyhle pětatřicátiny oslaví společně a že si po letech zopakují mejdan ve velkém sále pražské Lucerny. Rock for People oznamuje první hvězdy Rock for People oznamuje první hvězdy, přiveze Iron Maiden, Bring Me The Horizon, Papa Roach nebo Electric Callboy Marta Kubišová: Návrat po 55 letech Přesně 55 let po tom, co jí komunistický režim zakázal vystupovat, se Marta Kubišová vrátí na pódium. Tento výjimečný večer v pražské Lucerně má připomenout nejen nespravedlivý zákaz, ale i její bohatý hudební a společenský odkaz. Soutěž o vstupenky na Slánský Valník Již dvacátý šestý ročník slánského hudebního open air festivalu VALNÍK se uskuteční jako již obvykle předposlední srpnový víkend v příjemném a útulném prostředí areálu letního kina ve Slaném. Soutěž o lístky na koncert kapel Schunky , Iridium a Los fotros do Příbrami Pátek 29.8. Spartak Příbram Slánský festival VALNÍK vstupuje do druhého čtvrtstoletí Již dvacátý šestý ročník slánského hudebního open air festivalu VALNÍK se uskuteční jako již obvykle předposlední srpnový víkend v příjemném a útulném prostředí areálu letního kina ve Slaném.
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies Ochrana osobních údajů
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies
Partneři portálu
Rock Rádio ATTACKER of music Příbram.cz Dobříšsko Aktuálně Hogofogo
Provozovatel portálu


Bc. Jiří Trnka
Mírová 169, 262 31 Milín

IČ: 75960052

Zapsán v živ. rej. MěÚ Příbram - OŽÚ dle § 71 odst. 2 živnostenského zákona č. 455/1991 sb. od 5. 11. 2007.


2016 ....... 2025 © musicgate.cz
webdesign | websystem | KAO.cz